Vedtatt av kommunestyret: 12.04.21
§1 EIERFORHOLD OG RAMMER FOR DRIFT
Vedtektene gjelder for kommunale barnehager i Andøy kommune.
Barnehagene eies og driftes av Andøy Kommune.
§2 FORMÅL OG INNHOLD
Barnehagene følger formålsbestemmelser i Barnehagelovens §§ 1og 2 med forskrifter og til enhver tid gjeldende retningslinjer gitt av departementet.
§3 FORELDRERÅD OG SAMARBEIDSUTVALG
For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver enkelt barnehage ha et samarbeidsutvalg og et foreldreråd.
Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte.
Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte, ansatte i barnehagen og eier slik at hver gruppe er likt representert.
Kommunen som eier har 1 politisk representant i barnehagens samarbeidsutvalg. Kommunestyret oppnevner kommunens representant.
§ 4 POLITIATTEST
Alle ansatte må legge fram politiattest etter barnehagelovens §30 og politiregisterloven § 39 første ledd. Det kreves også politiattest for andre personer som oppholder seg regelmessig i barnehagen.
§ 5 TAUSHETSPLIKT
Reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven gjelder for virksomheter etter barnehageloven. Enhver som utfører tjeneste eller arbeid i barnehagen har taushetsplikt etter de generelle bestemmelsene i forvaltningsloven.
For politikere og kommunens administrasjon gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningslovens §13 a-f tilsvarende.
§ 6 OPPLYSNINGSPLIKT
Personalet i barnehagen har etter Barnehagelovens § 46 opplysningsplikt til barnevernet når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for omsorgssvikt / barnet har vist vedvarende adferdsvansker.
§ 7 VIDEOFILMING, LYDOPPTAK OG FOTOGRAFERING I BARNEHAGEN
Det er ikke anledning til videofilming, lydopptak og fotografering i barnehagen uten tillatelse fra barnehagens styrer. Videofilming som observasjon/dokumentasjon i forhold til enkeltbarn krever særskilt samtykke fra foreldrene.
Det er ikke tillatt å legge ut bilder i sosiale medier av barn under 15 år uten foresattes samtykke (jf. datatilsynet).
§8 PEDAGOG OG BEMANNINGSNORM
Barnehagen skal minst ha én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år. Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år.
Det skal være minst én pedagogisk leder per 7 barn under tre år, og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år. Jfr. barnehagelovens §25 og 26.
§9 OPPTAK AV BARN
- Opptak av barn foretas av barnehagenes styrere i samarbeid med enhetsleder barnehage. Ved opptak er det samarbeid med private barnehager. Ankeinstans for innsigelser ved opptak er Rådmann. Eventuell klage over opptak må være mottatt 3 uker etter at vedtak om opptak er gjort kjent for søker.
- Barn opptas på heltidsplasser og ulike deltidsplasser. Barn på deltidsplasser kan ikke regne med å få delta på alle arrangementer som barnehagen har gjennom året.
- Hovedopptak til nytt barnehageår skjer i februar/mars etter utlysning. Fortløpende opptak gjøres gjennom hele året hvis ledige plasser oppstår.
- Barn som har fått tildelt plass beholder plassen frem til skolestart det året de begynner på skolen. Søknad om endring av plasstørrelse sendes skriftlig til barnehagens styrer.
- Enhetsleder barnehage kan i helt spesielle tilfeller innvilge permisjoner for hele eller deler av barnehageåret.
- Ved suppleringsopptak i løpet av året tilbys søkere fra ventelisten plass i samsvar med de fastsatte opptakskriteriene.
§10 OPPTAKSKRITERIER
Følgende kriterier i prioritert rekkefølge, legges i utgangspunktet til grunn ved opptak:
- Lovfestet rett til barnehageplass Jfr. Barnehageloven §16 er barn som:
- fyller ett år innen utgangen av november
- har søkt innen søknadsfristen
- er bosatt i kommunen
- Opptakskrets er barn som er bosatt i Andøy kommune når plassen tas i bruk.
- Lovbestemte kriterier som gjelder alle barnehager jfr. Barnehagelovens § 18:
- Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.
- Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak i barnehage.
- Utover dette gjelder følgende prioriterte kriterier for opptak:
- Barn i familier der det er ekstraordinære belastninger p.g.a. sykdom, funksjonshemminger eller sosiale forhold i hjemmet. Dette skal dokumenteres med skriftlig anbefaling fra sakkyndig instans.
- Barn som har søsken i barnehagen
- I konkrete rekrutteringssituasjoner til kommunale stillinger, etter vurdering gjort av Kommunedirektør
- Minoritetsspråklige barn
- 5-åringer
- Barnegruppas sammensetning, der det tilstrebes en best mulig fordeling i alder og kjønn.
- Under ellers like forhold rangeres søkere etter dato for innkommet søknad.
Barnet må være fylt 9 måneder før det kan begynne i barnehagen.
§ 11 HELSEKONTROLL/SYKDOM
Før et barn begynner i barnehagen, skal det iht. Barnehageloven § 50 legges fram erklæring om barnets helse på fastsatt helseskjema.
Ved smittsomme sykdommer og ved redusert almenntilstand som er til hinder for deltakelse i barnehagens normale drift, skal barnet holdes hjemme og barnehagen underrettes.
Barn som ikke kan delta i uteaktiviteter må holdes hjemme.
§12 OPPSIGELSE
En barnehageplass må sies opp skriftlig med 2 måneds varsel. Oppsigelsen sendes til styrer i barnehagen.
Det må betales for barnehageplassen i oppsigelsestiden, også for ubenyttet plass.
§13 FORELDREBETALING
- Kommunestyret fastsetter betalingssatsene for barnehagene på bakgrunn av nasjonale satser. Nye satser trer som hovedregel i kraft fra januar hvert år. Ved endring i betalingssatsene gis skriftlig melding 2 måneder i forveien.
- Økonomiavdelingen sender ut giroer og er ansvarlig for innkreving av betaling fra foreldrene. Betalingen gjelder pr plass og i forhold til %- vis størrelse på tildelt plass.
- Mat og melkepenger blir lagt til på giroen for foreldrebetaling. Sats for mat og melkepenger blir fastsatt av den enkelte barnehage ut fra gjeldende matordning.
- Det betales for 11 måneder pr. år. Juli er betalingsfri på grunn av ferieavvikling. Beløpet betales senest den 20. i hver måned. Barn som slutter i barnehagen, må ha avviklet 4 uker ferie før uke 34 for å ha rett til fritak av betaling for juli måned.
- Foreldre/foresatte som har inntekt som gjør at utgiftene til foreldrebetaling utgjør mer enn 6% av brutto inntekt i husholdningen, kan innvilges redusert sats for barnehageåret. Det må søkes for hvert barnehageår.
- Gratis kjernetid for 2 – 5 åringene: Husholdninger der brutto inntekt er lavere enn den til enhver tid gjeldende sats fastsatt av departementet kan søke om 20 t gratis kjernetid pr. uke. Skjema ligger på kommunens skjema/søknadsportal
- Andøy kommune ilegger foreldrene gebyr for gjentatt henting av barn etter barnehagens stengningstidspunkt. Gebyrsatsenes størrelse gjøres kjent ved oppslag i barnehagene.
- Ved sammenhengende sykdom utover 14 dager dokumentert av lege ved legeattest, og attestert av styrer, gis betalingsfritak for 1/22 for hver fraværsdag over 14 dager.
- Dersom det ikke er betalt for barnehageplassen innen 14 dager etter forfall, iverksettes innfordringsrutiner og barnet kan miste plassen.
§14 BARNAS FERIE
Hovedferie:
Barna skal i løpet av barnehageåret ha minimum 4 ukers ferie, der 3 uker skal tas sammenhengende på sommeren innenfor uke 26-33.
Da juli måned er betalingsfri må alle barn ha avviklet 4 ukers ferie innen uke 34
Den 4. ferieuke:
Den 4 ferieuken skal være 5 sammenhengende virkedager. Informasjon om når ferieuken skal tas leveres på eget skjema til barnehagen senest to uker før ferien skal avvikles.
Dersom denne ikke er avviklet tidligere i løpet av barnehageåret, må det innen 01.05 meldes skriftlig til barnehagen hvilket tidspunkt i løpet av sommeren denne ferieuken skal avvikes.
Barnehagens planleggingsdager kan ikke regnes som feriedager.
Barnehager kan bli slått sammen dersom det er lite barn i forbindelse med ferie og høytider.
§15 ÅPNINGSTIDER
- Barnehagenes normale åpningstid er innenfor tidsrommet kl 07.00- til 16.15, men enkelte barnehager kan etter vurdering ha åpningstid som fraviker dette tidsrommet.
- Barnehagene er stengt alle helligdager, jul og nyttårsaften. I romjulen er åpningstiden 09 – 15.00. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagene kl 12.
- Barnehagene har 5 planleggingsdager pr. år som administrativ fastsettes og gjøres kjent for foreldre i god tid. Barnehagene holder stengt på planleggingsdagene.
§16 MIDLERTIDIG STENGING
I tilfelle midlertidig stenging av barnehagen på grunn av uforutsette hendelser reduseres betaling for plassen forholdsmessig dersom denne varer mer enn 1 dag. Andøy kommune er ikke økonomisk ansvarlig for tap de foresatte påføres som følge av at en kommunal barnehage blir midlertidig stengt. Dette gjelder for eksempel tapt arbeidsfortjeneste og utgifter til dekning av alternative tilsynsordninger for barnet.
§17 ØVINGSOPPLÆRING
- Barnehagene stilles til disposisjon for øvingsopplæring for studenter som tar barnehagelærerutdanning, jfr. barnehagelovens § 51
- Barnehagene tar også imot lærlinger og lærekandidater innen barne- og ungdomsarbeiderfaget.
§18 LEKE OG OPPHOLDSAREAL
Norm for leke og oppholdsareal er 5.3 kvm pr. barn under 3 år og 4 kvm pr. barn over 3 år.
§19 INTERNKONTROLL
Kommunale barnehager er forpliktet til å arbeide i tråd med ”Forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid i virksomheter” og kommunens egne bestemmelser om HMS og internkontroll.
Formålet er å fremme helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen og for brukerne.
§20 ANSVAR OG TILSYN
Kommunen har tilsynsansvar iflg barnehagelovens §53. Tilsynsplikten omfatter informasjon, veiledning og kontroll. Tilsyn skjer etter oppsatt plan fra administrasjon.
Forsikring av barn
Andøy kommune har ulykkesforsikring for barna. Barnehagens forsikring dekker ikke tap av personlige eiendeler, som f.eks egne leker, briller og klær.
§21 UNNTAK FRA VEDTEKTENES BESTEMMELSER
Rådmannen kan, når særskilte grunner tilsier det, dispensere fra disse bestemmelsene med unntak av det som er bestemt i henhold til lov og forskrifter.
§22 VEDTEKTSENDRING
Endringer av vedtekter godkjennes av det politiske organ som til enhver tid behandler barnehagesaker. Barnehagens samarbeidsutvalg skal ha mulighet til å uttale seg i ikke lovpålagte endringer som er av viktighet for barnehagens innhold og virksomhet.