Private avløpsanlegg

Formålet med avløpsanlegg er å beskyttet miljøet mot uheldige virkninger av utslipp, som kan føre til konsekvenser for det økologiske miljøet, forsøpling og helsefare dersom mennesker kommer i kontakt med det. 

Krav til utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter, næringsbygg og lignende anlegg inntil 50 personekvivalenter (PE)

Det stilles krav til søknad om utslippstillatelse av sanitært avløpsvann for eiendommer med innlagt vann som ikke har tilgang til offentlig avløpsnett. I tilfeller der offentlig avløpsnett ikke er etablert må det etableres egne private løsninger, eller felles løsninger med naboer. Søknadskravet gjelder ved etablering av nye utslipp og vesentlig endring av eksisterende utslipp.

Kommunen er myndighet for sanitært utslipp. Før etablering av privat avløpsanlegg eller påkobling til kommunalt avløp/utslipp til privat avløpsanlegg skal kommunen gi tillatelse jf.forurensningsforskriften del 4, avløp.

Dersom det finnes kommunale avløpsledninger i nærheten kan kommunen pålegge private anlegg å knytte seg til disse dersom dette ikke påfører hjemmelshaver unødige høye kostnader.

For nyttig informasjon om mindre avløpsanlegg, primært omfattet av kapittel 12 (<50 pe) i forurensningsforskriften se Avlop.no.

Søknad

Ved utslipp av sanitært avløpsvann skal du på forhånd søke Andøy kommune om tillatelse.

Forurensningsforskriften kapittel 12 § 12-4 angir krav til søknaden. Søknaden skal minst ha følgende vedlegg:

  1. Anlegget skal vises i oppdatert kart i målestokk 1:5000 eller større. Oversiktskartet skal vise eiendomsgrenser, det komplette avløpsanlegget inkludert utslippspunkt for ledning til sjø eller egnet resipient. Avløpsanlegget skal rense vannet lokalt i ett eller to rensetrinn, avhengigav resipienten (sjø, ferskvann, elv, stedegne masser). Valg av løsning er avhengig av forhold som nærhet til sjøen, vassdrag, jordkvalitet, topografi mm. Kart kan utarbeides fra kommunens kartportal. 
  2. Beskrivelse av utslippssted: hvordan er området, hvordan brukes det i dag; rekreasjon, næringsvirksomhet, vannforsyning, dyreliv og fauna i området. Det er et mål å unngå inngrep i strandsonen og der det er mulig skal det søkes samordning av utslippsledninger for flere eiendommer.
  3. Kvittering fra nabovarsel og eventuelle tillatelser til legging av ledninger og påkoblinger over annens privat grunn. Link til skjema for tinglyse rettigheter og avtaler.
  4. Ved kryssing av offentlig vei skal det foreligge tillatelse til kryssingen (Statensvegvesen/Nordland fylkeskommune, Andøy kommune), avhengig av hvem som er veieier.
  5. Ved legging av privat ledningsnett er det viktig at avstander til kommunale ledningsnett følges, minimum 4 m.
  6. Søknad om utslippstillatelse for næringsbygg skal opplyse om antall arbeidsplasser og vise beregning av personekvivalenter (pe). For hvordan du beregner personekvivalenter, se på nibio.no.

 

Krav til dokumentasjon av rensegrad


Forurensningsforskriften kapittel 12 § 12-10 regulerer krav til dokumentasjon av rensegrad. For utslipp til stedlige masser, ferskvann, kanaler og bekker skal rensegraden dokumenteres:

  1. Dokumentasjon skal utarbeides av nøytrale fagkyndig rørlegger/entreprenørfirma.
  2. Grunnundersøkelser skal gjennomføres av kvalifisert personell.
  3. Bekker og kanaler skal ha helårsavrenning.
  4. Utslipp til sjø og ferskvann lokaliseres minst til 2 m under laveste vannstand.
  5. Utslipp til grunnen forekommer til egnede løsninger.
  6. I tilfeller der grunnvannstand er viktig for anlegget (infiltrering i grunnen), skal denne dokumenteres.
  7. Anleggets egnethet/funksjonalitet og eventuell fare for forurensning av grunnvann skal vurderes.
  8. Dersom det er privat brønn eller råvannsinntak som vannforsyning til eiendommer må dette fremkomme av dokumentasjon. Infiltrasjon til grunnen må vurderes opp mot faren for å forurense drikkevannskilden.
  9. Ved minirenseanlegg kreves underskrevet serviceavtale.

Her finner du søknadsskjema

 

Gebyr for saksbehandling

Kommunens behandling av søknader om tillatelse til utslipp er omfattet av en gebyrordning, se kommunens gebyrregulativ ved å trykke på lenken under.  

Behandling av søknader om etablering eller større endring av private avløpsanlegg fra 1 til 50 Personekvivalenter (PE) koster kr 3000. Behandling av søknader for utslipp fra anlegg fra 50 til 2000 PE koster kr 5000. Dersom kommunen må sende ut mangelbrev pga feil i søknad eller lignende, koster det kr 750 per mangelbrev fom mangelbrev nr 2.

Gebyrliste (framsikt.net)


Kommunal slamtømmeordning


Alle private avløpsanlegg omfattes av kommunal slamtømmeordning, jf. Forskrifter forhusholdningsavfall og slam i kommunene Andøy, Bø, Hadsel, Lødingen, Sortland og Øksnes.

 

Tillatelse til å bygge anlegget


Bygging av anlegg for sanitært avløp er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven § 20-1 og må planlegges og bygges av kvaliserte foretak. Nødvendige søknadskjema kan lastes ned fra Direktoratet for byggkvalitet. Denne søknaden sendes separat til kommunen. Vi anbefaler at du benytter deg av digital søknad.

Oljeholdig avløpsvann


Dersom virksomheten også krever tillatelse til utslipp av oljeholdig avløpsvann, må det være gitt tillatelse fra forurensningsmyndigheten før tillatelse til påkobling kan gis. For mer informasjon om oljeholdig avløpsvann, ta kontakt med Andøy kommune.

 

Les mer om avløp og avløpsløsninger på: 

 

Nibio sine hjemmesider
Informasjon til huseiere som skal etablere eget renseanlegg
 

Hvis du har spørsmål til private avløpsanlegg eller trenger hjelp i forbindelse med søknad kan du kontakte: 

Plan- og miljørådgiver Kristina Hjohlman Reed
E-post: kristinahjohlman.reed@andoy.kommune.no
Telefon: 41568720

Avdelingsleder for samfunnsutvikling Emil Iversen
E-post: emil.iversen@andoy.kommune.no

Telefon: 91317922