Sekretær: Lill Inger Tyvold Berg-Olsen
Se når utvalget har møte
Valg og sammensetning
Kommunestyret velger arbeidsgivers 5 medlemmer (m/varamedlemmer) i utvalget. Kommunestyret velger leder og nestleder fra arbeidsgiversiden. De ansatte skal ha 2 medlemmer (med varamedlemmer). De ansattes medlemmer utpekes av og blant de ansattes organisasjoner i henhold til hovedavtalens bestemmelser.
Partssammensatt utvalg (PU) er opprettet av kommunestyret i medhold av kommuneloven §§ 5-11og 5-7, jf. Hovedavtalen del B § 4. Et eventuelt reglement for PU fastsettes av kommunen (HA del B § 4).
Partssammensatt utvalg skal ha 7 medlemmer med varamedlemmer.
Myndighet og ansvarsområde
Partssammensatt utvalg skal behandle saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte, jf. kommuneloven § 5-11 og hovedavtalen del B § 4.
Utvalget skal foreslå og behandle overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv. Utvalget kan også drøfte kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak og oppfølging av nasjonalt vedtatte reformer. Utvalget skal dessuten behandle reglementer innenfor personalområdet.
Utvalget har rett til å drøfte:
- Endringer i kommunens administrative hovedstruktur
- Saker av prinsipiell betydning knyttet til arbeidsmiljø, omstillingsprosesser og konkurranseutsetting
Saksbehandling
Leder for utvalget sørger for innkalling (ved hjelp av kommunedirektøren) til utvalgets møter. Møteinnkalling gjøres kjent for utvalgets medlemmer i samsvar med gjeldende regler for dette. I enhver sak som legges fram for utvalget skal det være en innstilling fra rådmannen.
Kommunedirektøren sørger for sekretærbistand til utvalget.